سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ |۲۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 30, 2024
جوادی آملی

حوزه/ عاقلان عصر انقلاب به امام راحل (قدس سره) مي‏گفتند: در اين شرايط، نهضت شما به ثمر نمي‏رسد؛ ولي او عاشقانه تصميم گرفت و در جهاد اکبر پيروز شد. پيروان خالص و مخلص او نيز که خود را با نارنجک به زير تانک مي‏افکندند، عاشقانه شهيد شدند؛ نه عاقلانه.

به گزارش خبرگزاری« حوزه»/ گرامی داشت هفته دفاع مقدس را باید فرصتی مغتنم جهت یادآوری رشادت غیور مردان جبهۀ حق علیه باطل دانست.آنان که با اهداء خون پاکشان به ایران مقتدر، امنیت و صفا بخشیدند و چشم طمع جهانیان را نسبت به خیال تجاوز به این مرز و وبوم تا ابد کور نمودند.

متن ذیل نوشتاری از آیتالله العظمی جوادی آملی در کتاب «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» که به مناسبت هفته دفاع مقدس تقدیم می‌گردد.

ایشان در بخشی از این کتاب آورده اند: براساس آموزه‏هاي اساسي اسلام، مسلمان هرگز نبايد جنگ طلب، متجاوز و آغازکنندهٴ جنگ باشد؛ ولي بايد در برابر ستم و تجاوز دشمنان دين بايستد و تا ستمگران را برجاي خويش ننشاند، از پاي ننشيند.

معظم له به ضرورت محبوبیت و حفظ دین خداوند اشاره دارند: رکن اساسي جهاد نزد شما محبوب‏تر از اين است که دين خدا حيات دنيايي باشد و حفظ دين، عزيزتر از حفظ خانه و مرکز کار. از اين‏رو، انسان مصممي مي‏طلبد که عملا ً نشان دهد دين در نزد او عزيزتر از برادر، فرزند و دنياست و براي حفظ دين، همهٴ شؤون وابسته را رها کند و روي آن سرمايه‏گذاري کند و بگويد: به جهاد در راه خدا مهر مي‏ورزم و زندگي با افراد ظالم براي من رنج‏آور است و نه تنها آن را بد مي‏دانم، بلکه از آن منزجرم.

ایشان نهضت عاشورا را الهام بخش قيام امام خميني (قدس سره) و حماسهٴ بزرگ دفاع مقدّس دانسته و تصریح می‌نمایند:

نهضت عاشورا الهام بخش قيام امام خميني (قدس سره) و حماسهٴ بزرگ دفاع مقدّس بوده و نيز به ملّت ايران، انديشهٴ خردمندانه و انگيزهٴ صادقانه بخشيده است. شرف ملي و ديني اين ملّت از سالار شهيدان است و دفاع هشت سالهٴ ملّت ايران رنگ و بوي کربلا داشت و در شب‏هاي عمليات از خط شکنان خاکريز مقدّم، نوايي جزمرثيهٴ «ياحسين»به گوش نمي‏رسيد.

مفسر قرآن به استقامت و بردباری امام راحل عظیم الشأن در این راستا اشاره داشته و آورده اند:مبارزه و تلاش‏هاي شاگرد امام حسين (عليه‏السلام) يعني امام راحل (قدس سره)نيز شاخه‏اي از شجر طوباي قيام آن حضرت(عليه‏السلام) است. عاقلان عصر انقلاب به امام راحل (قدس سره) مي‏گفتند: در اين شرايط، نهضت شما به ثمر نمي‏رسد؛ ولي او عاشقانه تصميم گرفت و در جهاد اکبر پيروز شد. پيروان خالص و مخلص او نيز که خود را با نارنجک به زير تانک مي‏افکندند، عاشقانه شهيد شدند؛ نه عاقلانه.

معظم له در بخش دیگری به«ثار الله» شدن خون شهداء پرداخته و مرقوم داشتند:کسي که براي خاک مي‏جنگد خونش هم به اندازهٴ خاک مي‏ارزد؛ ولي اگر براي خدا جنگيد، خونش «ثار الله» است و خونهاي او ياد خداست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha